POST Online Media Lite Edition



 

UK regulator: If Fox buys Sky Murdoch would control UK media

Staff Writer |
The UK's CMA has published the provisional findings from its in-depth examination of the proposed acquisition of Sky Plc by 21st Century Fox.

Article continues below




Following a referral from the Secretary of State for Digital, Culture, Media and Sport, the Competition and Markets Authority (CMA) has been investigating the deal on two grounds: media plurality and commitment to broadcasting standards.

The CMA has provisionally found that Fox taking full control of Sky is not in the public interest due to media plurality concerns, but not because of a lack of a genuine commitment to meeting broadcasting standards in the UK.

The media plurality concerns identified mean that, overall, the CMAprovisionally concludes that the proposed transaction is not in the public interest.

The CMA has provisionally found that if the deal went ahead, as currently proposed, it is likely to operate against the public interest.

It would lead to the Murdoch Family Trust (MFT), which controls Fox and News Corporation (News Corp), increasing its control over Sky, so that it would have too much control over news providers in the UK across all media platforms (TV, Radio, Online and Newspapers), and therefore too much influence over public opinion and the political agenda.

The MFT’s news outlets are watched, read or heard by nearly a third of the UK’s population, and have a combined share of the public’s news consumption that is significantly greater than all other news providers, except the BBC and ITN.

Due to its control of News Corp, the Murdoch family already has significant influence over public opinion and full ownership of Sky by Fox would strengthen this even further.

While there are a range of other news outlets serving UK audiences, the CMAhas provisionally found that they would not be sufficient to moderate or mitigate the increased influence of the MFT if the deal went ahead.

The CMA’s investigation also examined a range of evidence to understand whether Fox, Sky and the MFT have a genuine commitment to broadcasting standards in the UK. Here, it has provisionally found that Fox taking full control of Sky is not likely to operate against the public interest.

Its investigation has provisionally concluded that, overall, Fox has a genuine commitment to broadcasting standards in the UK. It is an established broadcaster here, having held licences for over 20 years. The CMA took account of the policies and procedures Fox has in place to ensure broadcasting standards are met.

It found that while there were issues with the compliance arrangements at Fox News when it was broadcasting its unedited simulcast international feed into the UK, this did not outweigh the detailed and effective policies and procedures that Fox has in place in relation to its UK focused channels.

The CMA also provisionally found that Sky has a good record in this regard, consistently complying with broadcasting regulation. It also has comprehensive and effective policies and procedures in place to ensure broadcasting standards are met.

Its investigation took account of the fact that before 2012 there were serious shortcomings at the MFT controlled newspaper the News of the World, which had failed to comply with both press standards and the law.

However, News Corp has subsequently put in place processes and procedures to address these. The CMA has provisionally found that, since then, its newspapers’ record of compliance with press standards does not raise concerns.

The investigation also considered the recent allegations of sexual harassment against Fox News employees in the United States.

While these are serious, the CMA has provisionally found that these are not directly related to the attainment of broadcasting standards and do not call into question Fox’s or the MFT’s commitment to broadcasting standards in the UK.


What to read next

Murdoch pulls Fox News from Sky platform
Murdochs to UK government: Let us buy Sky
Rupert Murdoch: Facebook should give us money if they want trusted news